הבלוג של ד"ר רונית שרון
מכון קשרים

בדידות וקשיים של אמהות בעידן המודרני

נשים לאחר לידה אמורות להיות שמחות! ודווקא כשהן יותר עצמאיות מאי פעם, מתעוררים לעתים קשיים רגשיים בגידול הילדים. למה זה קורה והאם טיפול פסיכולוגי יכול לעזור?

ד”ר רונית שרון, יועצת ומטפלת זוגית ואישית ומנהלת את מכון קשרים לטיפול זוגי, אישי ומשפחתי. שודר במסגרת תכנית “עושים סדר” עם בן כספית.

החיים המודרניים והתרבות הליברלית, השפיעו וקידמו נשים בתחומים רבים וגם שיחררו אותן מהתלות בשבט ובמשפחה המורחבת. אולם, נשים רבות אינן חוות את השחרור הזה כהקלה, אלא להיפך – רבות מהן מתלוננות שהוא מעמיק אצלן תחושה של בדידות ויותר נשים חוות דיכאון אחרי לידה ונזקקות לטיפול בחרדה וטיפול בדיכאון.

מדוע זה קורה? מדוע דווקא בעידן המודרני נשים חשות יותר בודדות?

אכן, כיום נשים הן יותר עוצמתיות, אינדבידואליסטיות, בעלות קריירה, בעלות חופש בחירה וכוחות פנימיים. מסתבר, שדווקא בגלל השינוי החברתי שנוצר עם השנים – פירוקו של השבט המשפחתי המסורתי, מעורר קשיים.

דוגמא בולטת לכך היא השנה הראשונה לאחר לידת הילד הראשון.
מצב חדש של אימהות, שאמנם ייחלנו לו מאד, אך הוא משולב באחריות הכבדה כאמא, המביאה עימה עולם חדש שלא היה מוכר לנו קודם לכן.

אם בעבר, השבט והמשפחה הקרובה והמורחבת היו עוטפים את היולדת עם חזרתה הביתה בחיבוק, יעוץ, תמיכה רגשית, עזרה פיזית עם התינוק ובחיזוקה כאם טובה ומסורה – כיום זה לא נמצא שם יותר. בעידן המודרני, השבט מתחלף עם פתרון “מדומה”, בדרך של לימוד אינטואיטיבי בעיקר דרך האינטרנט והרשתות החברתיות.

יש על כך נתונים?

בהחלט. כאמור, מרגע הפיכתן לאימהות ובשנה הראשונה ללידת ילדם הראשון, נשים רבות מדווחות שהן חשות בדידות המקשה עליהן מאד. זאת, לצד רגעי השמחה וההתעלות בעצם הפיכתן לאימהות.
מחקר גדול שנעשה בבריטניה מצא ש- 65% מקרב הנשים מדווחות על תחושת בדידות קשה לאחר לידה (“אני לבד בעולם עם הילד”), על חרדות, לחץ, חוסר אונים וגם על דיכאון מתמשך. בנוסף נמצא, שהשפע העצום של המידע ברשת מבלבל נשים רבות והן מרגישות שאת כל הידע והניסיון הן צריכות לרכוש לבד.

המימד המעשי הועבר למימד הווירטואלי. יש בו בהחלט יתרונות, אבל עזרתו ותמיכתו רחוקות עד מאד מהעזרה והתמיכה הממשית שאותה אם טרייה זקוקה לה, בוודאי התמיכה הרגשית והן המעשית ביום יום.

אני צריכה עזרה?! הקושי לבקש עזרה ולהעזר בטיפול פסיכולוגי

נקודה נוספת שחשוב לציין היא הקונפליקט שבין ה”אני” של האישה החזקה, המגלה כוחות ועצמאות בבניית קריירה מצליחה, לבין הצורך לבקש עזרה לפתרון החרדות והכאב שנוצר.  לאישה שהשיגה הישגים רבים בעצמה, קשה לומר “אני צריכה עזרה!” “אני זקוקה למישהו שיעזור לי”.

היא גם מתקשה לחשוב על ייעוץ או טיפול פסיכולוגי, שיכול מאד לעזור לה לפתור את החרדות ולהקל מאד על הדיכאון שלה, ולכן אינה פונה לטיפול. גם הבעל, שבאופן טבעי פחות לחוץ, אינו מוצא בכך צורך.

בשל כך, תחושות הבדידות, החרדה ולעיתים גם הדיכאון מתעצמות וגדלות.

אבל כיום, ברשתות החברתיות, כמו פייסבוק, הכול שקוף וזמין.
איך זה מסתדר עם מה שנאמר פה?

אני חושבת שכבודו של הפייסבוק במקומו מונח. ישנן קבוצות נפלאות בפייסבוק שמסייעות לאישה לחוש שהיא בחברה טובה. מצד שני, אותו מחקר שציינתי מצא ש 43% מקרב הנשים ציינו במפורש שהן רוצות שמישהו יבוא ויעזור להן בפועל. זה מדהים לראות שגם אישה הבאה עם ביטחון מקצועי ואישי גדול מלפני הלידה, חשה את הבדידות, חשה חוסר בטחון משמעותי באימהות שלה ומחשבות של “אני אמא לא מספיק טובה”. עד כדי הפחתה רצינית בדימוי העצמי הכללי שלה.
גברים, אגב, פחות שואלים את עצמם באופן תכוף אם הם אבות טובים לעומת אימהות שעסוקות מאד בתהייה הזו.

להרגיש שייכת זה לא שיש לי אלף חברים בפייסבוק, אלא מי בא אלי פיזית הביתה, מי עוזר לי, מי אומר לי שאני “אמא טובה ומשקיעה” ובמיוחד מחזק אותי שאני יודעת מה אני עושה.

נסכם?

בעידן המודרני, המוצף במקרים של חרדות ודיכאון לאחר לידה, חשוב לעצור ולזהות גם את הנשים שנמצאות אי שם באמצע: לא סובלות מסימפטומים חריפים, אבל זקוקות לעזרה ומתקשות ומתביישות לבקש אותה ומשתוקקות להרגיש שייכות ומוערכות כאמהות.
אפשר וצריך לעזור לאשה להתמודד עם סימפטומים אלו, גם באמצעות ערנות של המשפחה והחברות, אבל גם לשקול ייעוץ וטיפול פסיכולוגי, המתמחים בטיפול בדיכאון ובטיפול בחרדה, במיוחד לאחר לידה.

מכון קשרים – השייכות שלך מתחילה כאן

אם את חשה בודדה, מרגישה מוצפת בדיכאון וחרדה, וחסרת תשובות לשאלותיך הרבות – אנחנו כאן כדי לעזור ולתמוך בך. אף אישה לא צריכה להרגיש לבדה בעולם מול מצב חדש של אימהות, שאמנם ייחלנו לו, אך הוא משולב באחריות כבדה שלא היתה מוכרת קודם לכן.

אנחנו כאן, במכון קשרים, איתך ובשבילך לכל יעוץ, עזרה או תמיכה שתותאם לך ולצרכיך באופן אישי. יחד נדאג לשפר את תחושותיך ולהקנות לך ולבן זוגך, כלים להתמודדות מעשית אל מול אתגרי האימהות והזוגיות לצד לידת ילד ראשון.

אהבתם? נשמח את תשתפו!
יש לכם שאלה?
כתבו לנו!

מאמרים נוספים

צרו קשר עם רונית